Sinds de start van mijn nieuwe yoga opleiding afgelopen september, wordt yoga voor mij steeds iets meer zichtbaar in mijn dagelijks leven. Nu is het handig dat je dit niet hoeft te zien aan mijn buiten kant, maar dat ik het vooral voel aan de binnenkant.

De yoga in mijn dagelijks leven is onder andere zichtbaar in het doen van de lichamelijke yoga houdingen. Tot voor kort was dat een groot deel van mijn idee van dagelijks bezig zijn met yoga. Daarnaast bereid ik ook nog een aantal lessen voor in de week. Dus dat samen was voor mij het bezig zijn met yoga. Ik wist wel dat er meer was, maar ik kon er nooit precies mijn vinger op leggen wat dit dan was. Sinds september beginnen er steeds meer puzzel stukjes op z’n plek te vallen en wordt mijn beeld van wat yoga is steeds breder en kan ik ook steeds meer in mijn dagelijks leven verwerken. Nu zijn er misschien mensen die hier ook naar op zoek zijn en graag een stapje in de goede richting geholpen willen worden. Ik wil je graag wat tips geven, waar ik heel veel aan gehad heb:

Nog niet zo heel lang geleden las ik een hele leuke yoga quote: “In yoga is het glas nooit half leeg, het is altijd half vol.” Deze quote hoort bij de touwtjes in handen nemen.

  1. Neem elke dag even de tijd om te voelen wat je lijf nodig heeft. Soms is dit juist actie en kun je aan de slag met yoga houdingen, soms is het juist rust en is het heel erg fijn om in alle stilte tot rust te komen en een meditatie moment voor jezelf te pakken.
  2. Probeer ook elke dag een paar keer stil te staan bij je ademhaling. Je kunt je ademhaling zien als een weerspiegeling van hoe het met je gaat. Als je voelt dat je ademhaling snel en gehaast is, dan ben je zelf ook vaak gehaast. Is je ademhaling oppervlakkig, dan ben je er waarschijnlijk niet helemaal bij en kun je je lastig concentreren. Is je ademhaling diep, dan ben je waarschijnlijk heel rustig en kun je lekker uitrusten.
  3. Neem de touwtjes in handen. Yoga heeft mijn de kracht en tools gegeven om mijn leven weer in eigen handen te nemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen acties. Je kunt niet kiezen hoe iemand tegen jou doet, maar je kunt wel zelf beslissen hoe je hierop reageert. Zo beslis je oor een deel zelf wat er gebeurd in je leven en kun je je leven een positieve draai geven. Alles waar je geen grip op hebt dat laat je op je af komen en je kiest de reactie die het beste bij een positief leven past. Jij bent de enige die jou leven kan leven, dus kun je er beter maar het beste van maken, toch?
  4. De laatste tip die ik vandaag wil geven is: Laat los. Deze tip hoort bij de vorige tip, maar verdient het toch om apart genoemd te worden. Je kunt niet alle lasten op je eigen schouders dragen en dat hoeft ook helemaal niet. Observeer je gedachten en merk wat zich op de voorgrond begeeft. Bedenk dan of dit werkelijk belangrijk is, of dat je het eigenlijk even kunt parkeren of dat je het helemaal los kunt laten. Dit kun je doen met gedachten, gevoelens, emoties en materi´┐Żle bezittingen. Het kan heel erg opluchten om oude overtuigingen, gedachten, bezittingen, enz opnieuw te bekijken en los te laten wat niet meer bij je past.

Nog niet zo heel lang geleden las ik een hele leuke yoga quote: “In yoga is het glas nooit half leeg, het is altijd half vol.” Deze quote hoort bij de touwtjes in handen nemen. Ik probeer me deze zin elke keer te herinneren wanneer ik neig te vallen in (het soms o zo leuke, maar op de lange termijn toch niet zo fijne) negatieve denken. Soms lijkt het gewoon alsof er niks lukt en heb je het idee dat je geen stap verder komt. Door te zoeken naar de positieve kanten hiervan worden ook deze momenten waardevolle leermomenten en zal het de volgende keer waarschijnlijk minder erg zijn als je weer zo’n moment hebt. In de lessen die ik geef probeer ik hier ook altijd iets van mee te geven aan de deelnemers. Het leuke van het lesgeven is dat ik hier al mee kan beginnen in mijn peuteryoga. Zo ben ik daar vaak bezig met aardig zijn voor elkaar, elkaar helpen en letten op de rust in jezelf. Nu klinkt dit misschien heel raar om met peuters te doen, maar ik zie dat het werkt en als ze het al jong leren, hoe goed worden ze hier dan wel niet in als ze ouder zijn. Ook in de kinderyoga verwerk ik dit en hier kan het al iets uitgebreider. Wat doet het met je als je onaardig doet tegen iemand, of iemand anders tegen jou. Hoe voel je je hier dan door en gaat het daarna beter, of juist minder goed met je? En zo gaat het verder naar de tieneryoga en de volwassenen yoga. In deze lessen verwerk ik vaak het hebben van oordelen, de invloed van gedachten op je lijf en het hebben van vaste patronen.

Zo aan het einde van het jaar kan het leuk zijn om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. was het glas bij jou vooral halfvol, of half leeg. Als het half leeg was, wat kun je dan doen om het volgend jaar half vol te maken?